Методи виховної роботи
Метод виховання — це спосіб забезпечення умов для успішної самореалізації, самоаналізу й саморозвитку учнів. У професійній педагогіці виділяють чотири групи методів виховання, хоча ця класифікація досить умовна.
1. Методи формування особистості учня:
♦ педагогічний - метод розвитку в учнів творчих здібностей; нахилів;
♦ психологічний - метод розуміння мотивів поведінки учнів, оцінка їхніх учинків.
2. Методи організації діяльності учнів, формування досвіду:
♦ метод педагогічної вимоги - надання конкретних завдань із метою виявлення ставлення учнів до реальних життєвих подій;
♦ метод громадської думки — висвітлення думок колективи які впливають на формування певних рис особистості;
♦ метод привчання - дозволяє виробити позитивні норми поведінки учнів;
♦ метод вправ - автоматизоване виконання дій, доручень учнями, що дає можливість виявити такі риси, як ретельність, старанність, вправність;
♦ метод створення ситуацій дозволяє поставити учня в умови, які б допомогли йому проявити риси свого характеру.
3. Методи стимулювання та корекції поведінки:
♦ метод залучення учня до творчості;
♦ метод заохочення до навчальної діяльності;
♦ метод покарання.
4. Методи самовиховання особистості:
♦ метод самозавдань - надання можливості учням самостійно ставити перед собою завдання й визначати пріоритети їх виконання;
♦ метод самозвітування перед собою, сім'єю привчає учнів відповідати за свої вчинки;
♦ метод самоконтролю - запис учнями власних, дій, вчинків - дає можливість виявити недоліки у своїй поведінці та подолати їх;
♦ метод самооцінки допомагає учням з'ясувати й оцінити свої можливості, здібності, поглянути на себе очима іншого.
До вибору методів роботи слід підходити індивідуально: один і той же метод, застосований у різних колективах, може дати несхожі результати. Тому кожний педагог має добирати методи виховання з урахуванням особливостей даного класного колективу та індивідуальних особливостей кожного учня.