Практичний модуль
Ввічливість-доброта, повага й людяність
Соціальні стосунки - вчителі й учні поважливо й доброзичливо спілкуються одне з одним, учні поважливо спілкуються між собою.Прийняття рішень - при прийнятті будь-якого рішення враховується думка кожного. Із дорослішанням учням надається можливість дискутувати, приймати рішення стосовно зростаючого обсягу питань, котрі становлять для них інтерес.
У шкільному середовищі учні накопичують демократичний досвід.Стосунки більшість - меншість - учителі й учні з повагою ставлять ся до учнів з певних культурних, релігійних, етнічних чи мовних груп. Учні мають можливість ознайомитись із традиціями цих меншин. Шкільна програма передбачає вивчення досвіду й думки меншин.
Знаменні події - незалежно від статі й приналежності до культурних, релігійних, етнічних чи мовних груп, учні рівноправно беруть участь у традиційних шкільних чи місцевих святах, урочистостях.Культурні свята й заходи - в навчальному закладі відзначаються традиційні свята культурних груп, представлених у колективі, школа бере участь у їх святкуванні.Релігійний аспект - поважаються релігійні переконання всіх дітей. Вони мають можливість розкрити друзям суть своєї віри й релігійної практики.
Співробітництво між групами - дуже поширена практика інтерактивного навчання й роботи в малих групах. Викладачі слідкують за тим, щоб у таких групах була представлена більшість культурних та інших меншин.Вважається, що в групах, де спостерігається більшість із наведених ознак, стосунки є толерантними.
Додаток 3
Деякі пропозиції щодо попередження кепкувань у школі
• Бути пильними, щоб якомога раніше виявити випадки кепкувань.
• Співробітничати з іншими викладачами з метою виявлення шляхів подолання ситуації та завчасного застосування найефективніших із них.
• Заохочувати міжособистісні стосунки між учителями й учнями, засновані на співробітництві й солідарності.
• Підкреслювати важливість людської гідності та прищеплювати учням розуміння прав людини й повагу до них.
• Стимулювати учнів до усвідомлення природи й наслідків насильства й залякування.
• Допомагати учням усвідомити поняття ненасильства й необхідність вироблення якостей відповідної поведінки, стимулювати їх інтенсифікацію.
• Формувати навички розв'язання проблем і трансформації конфліктних ситуацій.
• Консолідувати стосунки між викладачами й батьками, навчальним закладом і громадою, бо такі кепкування не є особистою проблемою, а стосуються інтересів усього суспільства.