Практичний модуль
Ввічливість-доброта, повага й людяність
3. Робота в малих групах.
Учні об’єднуються в 4 групи, кожна з яких отримує завдання:
• Визначити позитивні сторони толерантності.
• Дати короткий опис толерантної людини.
• Представити ситуацію прояву нетерпимості, що відбулася в їхньому класі.
• Знайти кілька причин нетерпимості й описати наслідки її прояву.
Результати мають бути представлені нетрадиційним способом: інсценівкою, символічними малюнками, пантомімою, колективною скульптурою.
4. Робота в парах.
Учням роздаються аркуші з переліком ознак нетерпимості і пропонується визначити, якою мірою кожен з показників притаманний їхньому класові, оцінюю чи індикатори за такою шкалою: 1 бал (ні, ніколи), 2 бали (рідко), 3 бали (часто), 4 бали (так, постійно). Ведучий посередник підраховує суму балів і показує на імпровізованому термометрі „температуру” нетерпимості в колективі.
5. Педагог пропонує учням розробити шляхи подолання інтолерантності, щоб клас став толерантним і комфортабельним для всіх середовищем. Пропозиції записуються на плакаті таким чином, щоб з них склався Кодекс етичної поведінки для конкретного класу.
IV. Закріплення матеріалу.
• Перерахуйте якості, необхідні для спільного проживання.
• Зробіть висновки з приводу співвідношення „дух терпимості / етична поведінка”.Перевірка досягнення мети.
Додаток 1
Етика людських стосунків у різних релігіяхБуддизм
Кожен має п’ять можливостей відповідати потребам своїх друзів і знайомих: щедрість, ввічливість, товариськість, ставлення до них, як до себе, і цілісність (лишатися вірним своїм словам в усіх справах).
Конфуціанство. Не чини з іншими так, як не хотів би, щоб чинили з тобою.
Християнство. Поводь себе з людьми так, як хотів би, щоб вони поводили себе з тобою.
Індуїзм. Не роби іншим того, що завдало б болю тобі, якщо б з тобою так учинили.
Іслам. Не вірує той, хто не бажає братові (ближньому) своєму того чого бажає собі.
Даосизм. Радій успіхові сусіда свого, як своєму успіхові і невдачу йог: своєю невдачею вважай.
Додаток 2
Деякі показники толерантної поведінки
Мова - учні не вживають образи стосовно один одного. Вони припускають спілкування іншими мовами й поважливо ставляться до іншомовних, виявляють увагу до тих, хто лише починає вивчення офіційної мови навчального закладу. Умови в класі - рівні для всіх. Усім дітям відкритий доступ до всіх уроків та позашкільної діяльності. Кожен прагне сприяти створенню сприятливого навчального клімату.